Tuesday 16 July 2013

  • selamat menyambut bulan ramadhan dan selamat berpuasa

    Saya ingin Mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan dan Selamat Berpuasa kepada semua umat Islam di seluruh dunia termasuk rakan2 di SMK St.John dan seluruh negara.Jaga Kesihatan anda dan jangan bermain mercun dan benda-benda lain yang boleh memudaratkan diri anda. 
    Sekali lagi kami ingin mengucapkan selamat menyambut Bulan Ramadhan dan Selamat Berpuasa!!! 
      
     Bulan Ramadhan adalah bulan yang suci. Seperti embun pagi yang membasahi dedaunan di kala pagi. Embun sejuk yang akan membasuh dan membersihkan jiwa kita dari segala dosa. Selamat menunaikan ibadah puasa ramadhan 2013. 

    IBADAT PUASA 
    Firman Allah Taala : 
     يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. 

    "Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana puasa itu diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa". (1) 

     Firman-Nya lagi: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ .. "(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Qur`an, menjadi pertunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan pertunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu .. ". (2) 

    `Sumber IslamGrid(JAKIM)`

  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 myhyazid blog.